Tromsø 3.–7. juni 2015

Lokale historier - global suksess

Man trenger ikke nødvendigvis bo i Hollywood for å gjøre internasjonal suksess med film. Dette er tema for et seminar under Verdens Beste 2015.

Små, lokale historier kan ha universell appell og nå ut et globalt publikum. Filmer og serier som norske ELIAS med utspring på Helgeland og den irske, Oscar-nominerte filmen SONG OF THE SEA (bildet) er gode eksempler på nettopp dette.

Men hvordan kan man gjøre en lokalt forankret historie universell? Og hvordan går man fram for å få finansiert en animasjonsfilm i samarbeid med andre land? Og hva skal til for å markedsføre og tjene penger på en «liten» idé? Vi har invitert flere norske og internasjonale foredragsholdere for å belyse temaet.

Seminaret fokuserer spesielt på animasjonsfilm, men er også relevant for resten av filmbransjen.

Bekreftede innledere:
- Paul Young, kreativ produsent, SONG OF THE SEA, og direktør, Cartoon Saloon
- Alf Knudsen, opphavsmann, ELIAS
- Gisle Normann Melhus, manusforfatter, VIKINGSCHÖL, som er i utvikling hos Disney, MAMI FATALE, polsk tv-serie
- Endre Skandfer, regissør, DUNDER, kortfilm baser på Dunderly-universet, i produksjon, forteller om planene for en langfilm produsert av Tromsøselskapet Fabelfjord
- Svend B. Jensen, arthaus, om kvalitetsdistributøren arthaus sin satsing på animerte filmer særlig fra Asia
- Solveig Langeland, Sola Media GBH, agent for bl.a. SOLAN OG LUDVIG, KAPTEIN SABELTANN og KNUTSEN OG LUDVIGSEN om hvorfor lokale, norske filmer når ut internasjonalt



Flere navn vil tilkomme nærmere festivalen.

Tid og sted:
Tromsø, Aurora Fokus Kino, torsdag 4.juni kl. 12-16.00
Deltakeravgift kr 500,- (inkl. festivalpass)

Påmelding:
GÅ TIL PÅMELDINGSSKJEMA

Arrangeres i samarbeid med Nordnorsk Filmsenter, Innovasjon Norge og Sparebank1 Nord-Norges kulturnæringsstiftelse