Historien om det legendariske motehuset Gucci har lenge vært ukjent for mange, men nå tar regissør Ridley Scott publikum med på et blodig eventyr. Det italienske motehuset har nemlig en historie preget av dramatikk, ambisjoner, rikdom og mord. Selv om filmen til en viss grad er dramatisert, får man et godt innblikk i hvordan ambisjoner og grådighet kan rive både forretninger og familie fra hverandre.

Filmen starter med en relativt uskyldig introduksjon til emnet, før vi raskt oppdager at dette vil bli en humpete tur. Ridley Scott er kjent for sine engasjerende filmer, og dette stjernespekkede dramaet er ikke noe unntak. Filmen inneholder alt man forventer fra et italiensk drama, og vi finner mafia, rikdom, drama, bling og mote i den italienske hovedstaden.

Skuespillerne i House of Gucci

Ridley Scott har samlet et stjernespekket utvalg skuespillere til filmen sin, og det synes gjennom hele filmen. Dette er blant annet andre store filmsatsingen til tidligere sangerinnen Lady Gaga, men vi finner også mer profilerte skuespillere som Al Pacino, Salma Hayek, Jared Leto og Adam Driver i filmen. Filmen varer i nesten 3 timer (2t 38m), men det er ikke et eneste kjedelig øyeblikk gjennom den actionfylte filmen.

Priser og anerkjennelser

Til tross for at filmen er relativt ny (gikk på kino i 2021) har den allerede rukket å høste en rekke priser og nominasjoner. Filmen har blant annet vunnet 13 ulike priser, inkludert AARP Movies for Grownups, Capri Actress Award, GALECA prisen, Golden Schmoes Awards og Las Vegas Film Critics Society Award. Utover dette har den blitt nominert til en rekke ulike priser inkludert en Oscar og en rekke andre prestigetunge filmpriser.

Mange av skuespillerne har også mottatt priser for sine roller i filmen, men spesielt Lady Gaga har høstet mye ros for sin tolkning av Patrizia Reggiani (Patrizia Gucci) som gifter seg inn i den mektige Gucci-klanen med store ambisjoner for fremtiden sin.

Mottakelse av filmen

House of Gucci har foreløpig mottatt blandet mottakelse, men dette skyldes i stor grad at lanseringen ble overskygget av ulike politiske hendelser. Den har dermed ikke kommet inn på IMDB 250, men ligger på en 52 plass blant de mest populære filmene i dag. Filmen er en filmatisering av boken House of Gucci, så det den gir absolutt et godt innblikk i den blodige historien til en av de mektigste familie dynastiene i italiensk mote. Vi forventer derfor at filmen vil fortsette å høste anerkjennelse og bli en viktig del av motehistorien.

Våre favoritter fra IMDB 250

Det kan være vanskelig å finne filmer til lørdagskvelden, men heldigvis er IMDB 250 spekket med både nye og gamle filmer du kan se på nett. Vi har derfor trukket frem noen av våre favoritter som garantert sørger for underholdning og spenning neste filmkveld med familien. Akkurat nå er våre soleklare favoritter The Green Mile (1999), Casablanca (1942) og Gudfaren I (1972). Disse filmene er alle en del av filmhistorien til Hollywood, men de har også fått en udødelig status som klassikere fra en rekke filmkritikere.